Nyheder
Publikationer
Sociale Medier
Presse
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har netop skrevet under på en aftale om en historisk stor levering af nye terrængående køretøjer af typen Mercedes- Benz G-Klasse. De nye køretøjer kommer i fem forskellige varianter.
Nye GD-er til forsvaret inklusiv Hjemmeværnet. Foto: Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Fra slutningen af 2025 vil de første af Forsvarets nye terrængående køretøjer af typen Mercedes-Benz G-Klasse – bedst kendt som Geländewagen rulle ind ad porten til kasernerne. Det vil de, fordi Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har skrevet under på en kontrakt med den danske Mercedes-Benz forhandler Ejner Hessel A/S.
”Jeg er meget glad for at underskrive denne aftale. De nuværende GD-ere har tjent os i næsten 40 år, og de er tæt på at være et ikon i det danske forsvar. Det siger meget om køretøjernes egenskaber og holdbarhed. Nu glæder vi os til at tage hul på samarbejdet med Ejner Hessel, som i mange år vil skabe glæde og gavn for hele forsvaret inklusiv Hjemmeværnet,” siger oberstløjtnant Uffe Geckler Pedersen.
Der indgås i alt to rammeaftaler med Ejner Hessel; en anskaffelsesrammeaftale og en serviceaftale, der sikrer vedligeholdelsen af køretøjerne i op til 28 år. Ud over køretøjer omfatter anskaffelsen også initiallogistik- og reservedele, specialværktøj samt uddannelse af vores instruktører.
De nye køretøjer skal på sigt erstatte alle de nuværende GD-er samt åbne muligheden for nye opgaver til motoriseret overvågning i Hjemmeværnet og operative opgaver i Forsvaret. Det betyder, at en del af de nye køretøjer opbygges med tagmonteret affutage (ringmount) til let maskingevær.
Der anskaffes derfor indledningsvis fem forskellige varianter af de nye Mercedes-Benz G-Klasser:
• En basisvariant til Hæren. Hovedparten af de nye G-Klasser bliver leveret til Hæren og skal både anvendes operativt indsat i forskellige enheder og til uddannelsesbrug.
• En variant til Hjemmeværnet med tagmonteret affutage (ringmount) til let maskingevær. Denne variant vil udgøre rygraden i Hjemmeværnets motorisede overvågningsenheder, som er spredt over hele Danmark.
• En variant til indsatsledere i Flyvevåbnet, som skal bruges på de danske flyvestationer.
• En variant til Militærpolitiet. Varianten skal løse de traditionelle Militærpolitiopgaver og er en én-til-én udskiftning af de udslidte køretøjer Militærpolitiet bruger i dag.
• En variant til Ejendoms- og Terrænkommandoen til brug for støtte til skydebaner og arealpleje m.m.
De nye køretøjer blev i forbindelse med udbuddet testet grundigt i sommeren 2024. Her var repræsentanter fra bl.a. Træn- og Føringsstøtteregimentet samt frivillige fra Hjemmeværnet med til bl.a. at teste bilernes lasteevne, komfort og terræn egenskaber.
Samarbejdet med leverandøren er allerede kommet godt fra land, og design af de nye køretøjer er i fuld gang. Det er planen, at Ejner Hessel leverer de første køretøjer til Ejendoms- og Terrænkommandoen i løbet af 2025. Udviklingen af de første to prototyper bestående af en basisvariant og en variant til Hjemmeværnet med tagmonteret affutage vil ligeledes ske i indeværende år. Herefter er det planen, at der i slutningen af 2025 gennemføres en omfattende afprøvning af de to prototyper. Når disse er godkendt iværksættes serieproduktionen. Derefter færdigudvikles de resterende to prototyper på Militærpolitivarianten og indsatsledervarianten til Flyvevåbnet. Køretøjerne leveres efter planen fra 2026 med forventet 200-300 køretøjer årligt frem mod udgangen af 2029.
Anskaffelsen af de nye terrængående køretøjer sker i regi af både Accelerationsfonden samt GAFF (genopretning af forsvarets fundament), hvor regeringen i slutningen af 2023 besluttede at tilføre forsvaret yderligere midler bl.a. til materielanskaffelser.