Twin Otter på landingsbane

Twin Otter-flyet med besætning fra eskadrille 270 på mod Italien fra Roskilde Lufthavn. Foto: Andreas Canvin.

Det var to spændte piloter fra Flyverhjemmeværnets eskadrille 270, der i går fløj afsted fra Roskilde Lufthavn mod Italien. Her skal de over den næste måned bidrage til EU’s grænseagentur Frontex.


”Det er første gang, at Twin Otter-flyet er med os til Frontex, så jeg er spændt på at prøve flyet af på en skarp, international mission”, siger piloten med kaldenavnet ’CAR’.

 

To piloter foran Twin Otter

Piloterne "KIP" og "CAR" fra Flyverhjemmeværnets eskadrille 270 kort inden afgang mod Frontex. Foto: Andreas Canvin.

Med base i Fontanarossa Airport på Sicilien skal ’CAR’ sammen med besætninger fra eskadrille 270 overvåge farvandet over Middelhavet og være klar på at støtte ved eftersøgnings- og redningsaktioner.

 

Avanceret sensorpakke styrker Frontex

Når Twin Otter-flyet kommer i luften over Middelhavet, vil besætningen ombord bestå af to piloter samt en systemoperatør, der betjener flyets avancerede sensor. 

 

Flybesætningen vil også have selskab af en repræsentant fra Guardia Finanza, der er den del af italienske militær, der bekæmper økonomisk kriminalitet og smugling. 


Med både infrarøde og almindelige kameraer kan flyets besætning detektere og følge fartøjer på lang afstand over en længere tidsperiode. Det betyder, at flyet kan løse skarpe opgaver over Middelhavet som et bidrag til EU’s grænseagentur Frontex. 

 

Twin Otter i Hangar

Piloten ’KIP’ kort overser Twin Otter-flyet blive kørt fra hangaren inden afgang fra Roskilde mod Frontex. Foto: Andreas Canvin.

Hjemmeværnseskadrille 270 er Flyverhjemmeværnets flyvende enhed og råder over to Twin Otter-fly. De to fly blev overleveret til Flyverhjemmeværnet i starten af 2025, hvor de afløste de aldrende Defender-fly.

 

Flyverhjemmeværnet har bidraget til Frontex med soldater og fly siden 2019 i både Grækenland, Spanien og Italien.