Frivillig piloter i Flyverhjemmeværnet foran Hjemmeværnsfly.

Piloterne har påbegyndt den praktiske del af uddannelsen, som en del af omskolingen til de nye fly.

Den flyvende enheds 26 piloter bruger rigtig mange timer på omskolingen. I gennemsnit leverede eskadrillens folk cirka 500 frivillige timer om året per mand, men nu er der kommet ekstra opgaver ind i forbindelse med den krævende omskoling til nye fly.


Foruden et teknisk kursus, som de alle bestod tidligere på året, skal de nu omskoles til den praktiske del af flyvningen. De skal have mindst 11 flyvelektioner og en afsluttende prøve, før de kan certificeres til at flyve de nye Twin Otter-fly.

 

"Det kræver meget tid at læse den nye manual, og sætte sig ind i det nye styresystem. Vi trækker meget på vores frivillige i øjeblikket," siger CAR, flight safety officer i Hjemmeværnseskadrille 270.

 

Bedre ydeevne

 

De nye fly, som ankommer omkring årsskiftet, har både bedre plads og ydeevne. Den kan medtage op til 20 personer, hvorimod Defenderen kunne medtage op til 10. Dens brændstofbeholder er større, og den kan derfor forblive i luften en del længere end sin forgænger. Selvom det er en større maskine, kan den flyve højere og næsten lige så langsomt, og sensorpakken er også bedre på de nye fly. Sensorpakken er vigtigt, da det bliver brugt på missioner som Frotex, hvor Flyverhjemmeværnets piloter kontrollerer grænsen ved Middelhavet.

 

"Vi havde brug for noget, der kunne levere lidt mere effekt. Vi har været så heldige at få to Twin Otter fly, der outperformer dem, som vi har i dag, på alle måder," siger CAR.